Heed - producent gmoli

Jak przygotować się do jazdy motocyklem?


Zmiany w prawie.

Zdobycie uprawnień do kierowania niewielkim motocyklem nigdy jeszcze nie było tak łatwe jak obecnie. Po zmianie przepisów, która weszła w życie pod koniec sierpnia tego roku, nie trzeba już zdawać specjalnego egzaminu, żeby prowadzić mały motocykl z silnikiem o pojemności do 125cm3. Wystarczy mieć prawo jazdy kategorii B i spełnić kilka dodatkowych warunków. Pojazd może mieć moc do 15 koni mechanicznych (11kW), Ponadto, trzeba być posiadaczem prawa jazdy minimum od 3 lat.


Bezpieczeństwo

Niezależnie od mocy maszyny, warto zainwestować w zabezpieczenia zmniejszające ryzyko poważnych urazów podczas wypadku. Kluczowa kwestia dla ochrony kierowcy motocykla to zaopatrzenie się w odpowiedni kask oraz strój do jazdy. Wybór ofert jest bardzo bogaty, zarówno pod względem modeli, jak i cen.

 

Jaki kask wybrać?

Kask musi mieć właściwy rozmiar oraz atest. Nie warto oszczędzać na chińskich podróbkach kosztem własnego bezpieczeństwa. Z tego samego powodu nie powinno się kupować kasków używanych, istnieje duża szansa, że trafimy na model powypadkowy, z odkształceniami lub mikropęknięciami. Taki kask już nie chroni w pełni właściciela. Warto też sprawdzić wagę kasku, aby nie ciążył podczas jazdy. Modele zamknięte lepiej chronią twarz przed otarciami podczas kraksy, jak również przed owadami w czasie podróży.

 

Jaką odzież kupić?

Przy wyborze odzieży motocyklowej ważny jest komfort noszenia, ale bardziej istotne są dodatkowe zabezpieczenia takiego ubrania na wypadek nieoczekiwanego spotkania z asfaltem. Kombinezon jednoczęściowy lub dwuczęściowy: kurtka i spodnie, powinny mieć wszyte wzmocnienia na kolanach, biodrach, łokciach, klatce piersiowej i na plecach. Dobrze, jeśli posiadają też ocieplaną lub termoaktywną warstwę i są nieprzemakalne. Alternatywą dla odzieży ze sztucznych włókien będą ubrania skórzane. Odzież motocyklowa powinna ściśle przylegać do ciała, ale nie może krępować ruchów podczas jazdy. Warto też zaopatrzyć się w specjalnie wzmacniane buty i rękawice. Nie ma sensu ryzykować podróży motocyklem w zwyczajnym ubraniu, które nie chroni podczas wypadku, a obszerna kurtka czy spodnie łopoczą jak flaga na wietrze w czasie jazdy.

 

Jak zabezpieczyć motocykl?

Należy również zadbać o zabezpieczenie silnika oraz części lakierniczych (bak, owiewki), aby zmniejszyć zniszczenia motocykla podczas kolizji lub wywrotki. Do tego celu stosowane są gmole – specjalne dodatkowe stelaże montowane do ramy. Zazwyczaj mają kształt litery „U”. Pojazd wyposażony w takie osłony rurowe ze spawanych lub giętych elementów nie uderza bezpośrednio silnikiem w podłoże. Inny sposób ochrony maszyny to crash pady przypominające kształtem wystające drążki. Natomiast inny rodzaj ślizgaczy montowanych np. na kołach, pomagają uniknąć m.in. zniszczeń tarcz hamulców, albo zabezpieczają tylny wahacz.

 

Pierwsze kroki na motorze.

Przygody z motocyklem nie należy rozpoczynać od maksymalnego rozpędzenia się maszyną o dużej mocy. Najpierw trzeba nauczyć się podstawowej obsługi pojazdu, choćby zmiany biegów. Trudne dla początkujących może okazać się nawet… hamowanie czy skręcanie. Im większa prędkość, tym trudniej balansować motocyklem i przeciwdziałać zmianom środka ciężkości podczas manewrów. Pierwsze jazdy powinny koniecznie odbywać się na suchej nawierzchni, najlepiej na jakimś placu, z dala od ulicznego ruchu. Warto poćwiczyć zakręcanie i zawracanie, utrzymywanie równowagi podczas zatrzymywania się i ruszania, jazdę slalomem. Dopiero po opanowaniu podstawowych umiejętności można wybrać się na prawdziwą szosę. Dobrym pomysłem będzie zapisanie się na szkolenie i zdobywanie pierwszych doświadczeń pod okiem instruktora ze szkoły jazdy.

 

Prowadzenie motocykla to wyjątkowe przeżycie, ale trzeba pamiętać, że jest to najniebezpieczniejszy sposób podróżowania, dlatego konieczna jest rozwaga i zdobycie odpowiednich umiejętności przed wyjechaniem na prawdziwą ulicę.


Zespół ZPH Heed




Copyright © 2010-2013 HEED. All Rights Reserved.
Powered by Joomla!®.

stat4u